Tutoring na Wydziale Biologii
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, rok akademicki 2025/26
Czym jest Tutoring?
Tutoring to wsparcie w rozwoju opierające się na indywidualnej relacji pomiędzy nauczycielem (tutorem) i studentem. Tutor staje się opiekunem – przewodnikiem, pomagając studentowi w znalezieniu optymalnej ścieżki naukowej i dostosowaniu jej do własnych zainteresowań i życiowych celów. Praca w relacji mistrz-uczeń pozwala na odkrycie pełnego potencjału podopiecznego i wykorzystania go do wspólnej eksploracji pasjonujących zagadnień naukowych. W czasach gdy coraz więcej aspektów naszego życia charakteryzuje się masowością, pośpiechem i powierzchownością, tutoring stanowi swojego rodzaju “wyspę” na której można oddać się indywidualnemu zgłębianiu interesujących nas aspektów wiedzy.
Podstawę tutoringu stanowią indywidualne spotkania tutora ze studentem (tzw. tutoriale). Spotkania te pozwalają na wspólną pracę nad omawianym zagadnieniem naukowym. Jednak podczas tutoringu najwięcej dzieje się pomiędzy spotkaniami. To właśnie wtedy student samodzielnie zgłębia interesujące go dziedziny wiedzy i realizuje wspólnie ustalone zadania. Zazwyczaj podczas tych indywidualnych dociekań rodzą się pytania, wątpliwości a nawet bunt wobec zastanego stanu wiedzy. Regularne spotkania z tutorem są znakomitą okazją do przedstawienia własnego zdania w zgłębianym temacie oraz licznych dyskusji. W ich efekcie oprócz poszerzania wiedzy student uczy się również samodzielnego myślenia, formułowania opinii i umiejętności dyskusji.
Metoda tutoringu opiera się na dobrowolności, wzajemnym szacunku i wolności . Dobrowolność wyrażana jest przede wszystkim poprzez własną chęć udziału w spotkaniach. Nie ma tu ocen ani sprawdzania obecności, a motorem do działania jest nasza wewnętrzna chęć samodoskonalenia i wzajemnego poznawania się. Proces tutorski realizowany jest w relacji partnerskiej pomiędzy Tutorem a podopiecznym, musi więc opierać się na wzajemnym szacunku, co wyraża się między innymi poprzez respektowanie praw drugiej strony, wypełnianie swoich obowiązków oraz poszanowania przekonań drugiej strony. Zazwyczaj zestaw reguł którego zarówno tutor jak i podopieczny zobowiązują się przestrzegać w procesie tutorskim opracowywany jest wspólnie na jednym z pierwszych spotkań. Wolność w tutoringu oznacza nieskrępowaną możliwość posiadania i wyrażania przez obie strony własnej opinii. Wolność to również możliwość zgłębiania swojej wiedzy, talentów i umiejętności bez konieczności dotarcia do z góry upatrzonego celu. Jeśli mu się poddamy, proces tutorski może ponieść nas na nieznane wody gdzie możemy odkryć swoje cechy oraz dziedziny wiedzy z których istnienia nie zdawaliśmy sobie dotąd sprawy.
O programie tutoringu

Celem programu Kierowanie Rozwojem Aktywności Badawczej (KRAB) jest wprowadzenie na Wydziale Biologii UAM tutoringu jako spersonalizowanej metody edukacji. Pierwsza edycja programu odbyła się w roku akademickim 2017/2018. W chwili obecnej pośród kadry dydaktyczno-naukowej Wydziału Biologii UAM znajduje się 50 certyfikowanych Tutorów Akademickich. W roku 2019 Wydział Biologii UAM uzyskał akredytację tutorską potwierdzającą wysoki poziom prowadzonych tutoriali. Do tej pory z programu skorzystało ponad 100 studentów.
Tutorzy

dr Monika Szymczak-Cendlak
Zakład Fizjologii i Biologii Rozwoju Zwierząt, Instytut Biologii Eksperymentalnej
W swojej pracy badawczej łączę modele zwierzęce, głównie owady, z badaniami na liniach komórkowych. Owady są dla mnie wyjątkowo ciekawym obiektem – to doskonałe modele do zrozumienia podstawowych mechanizmów biologicznych. Analizuję m.in. funkcje specjalistycznych komórek zwanych oenocytami oraz wpływ naturalnych związków roślinnych, takich jak glikoalkaloidy, na organizm. Badam także, jak neuropeptydy wpływają na gospodarkę energetyczną i czy ich działanie u owadów przypomina funkcje tych cząsteczek u kręgowców – w tym u człowieka.
Równolegle z pracą naukową z pasją zajmuję się dydaktyką. Ogromną satysfakcję sprawia mi praca ze studentami – staram się tworzyć otwarte i przyjazne środowisko, w którym każdy może zadawać pytania, dzielić się pomysłami i rozwijać swoje pasje. Regularnie biorę udział w szkoleniach i kursach z zakresu nowoczesnych metod nauczania, dydaktyki i rozwoju osobistego, bo zależy mi na tym, by być dla Was skutecznym i wspierającym przewodnikiem po świecie biologii.
Po godzinach uwielbiam podróże – poznawanie nowych miejsc, kultur i kuchni to coś, co mnie inspiruje. Równie chętnie próbuję lokalnych smaków, jak i eksperymentuję z gotowaniem w domu. Wolny czas spędzam aktywnie: biegam, gram w tenisa i jeżdżę na rowerze – ruch to dla mnie świetna odskocznia i sposób na złapanie równowagi między pracą a życiem prywatnym.
Jeśli ciekawi Was, jak działa organizm od środka, dlaczego neuropeptydy są tak ważne albo po prostu lubicie zadawać pytania – zapraszam do współpracy. Mam nadzieję, że wspólnie spędzimy inspirujący czas pełen naukowych (i nie tylko) odkryć.
Na tutoring zapraszam w semestrze letnim – do zobaczenia.
61 829 59 27
Skontaktuj się z koordynatorem programu KRAB
Napisz wiadomość
Zobacz lokalizację
+48 61 829 5692